Όταν στην ΕΣΣΔ διαφημίζονταν κάμπριο για «φιγουρατζήδες»
Τον Μάρτιο του 1921 αναγγέλθηκε επισήμως στην Σοβιετική Ρωσία η εμπνευσμένη Νέα Οικονομική Πολιτική (ΝΕΠ) η οποία εν πολλοίς στηριζόταν εκτός από το κράτος και στον ιδιωτικό τομέα. Η κυβέρνηση αναγνώρισε ότι ο απόλυτος κρατικισμός στην οικονομία είχε ολέθρια αποτελέσματα στην παραγωγή και στις συνθήκες διαβίωσης του πληθυσμού. Η αποβιομηχάνιση έτρεχε με ραγδαίους ρυθμούς οι δε αγρότες υποχρεωμένοι από τη Σοβιετική εξουσία να παραδίδουν όλο το πλεόνασμα της παραγωγής τους, άρχισαν να κρύβουν τα τρόφιμα με αποτέλεσμα να εμφανιστούν κρούσματα λιμού στις μεγάλες πόλεις.
Η ΝΕΠ ήλθε να δώσει μια νέα πνοή που έδωσε ελπίδες στο κόσμο για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο.
Τα πολιτικά και καταναλωτικά ήθη άρχισαν να αλλάζουν και αυτό κατοπτρίσθηκε και στης διαφημιστικές αφίσες της εποχής.
Ένας από τους καλλιτέχνες που υπηρέτησαν τον κλάδο της διαφήμισης ήταν και ο Μikhail Bulanov η οποίος εργάστηκε στην Διαφημιστική Υπηρεσία της Δημοτικής Οικονομίας του Λένινγκραντ. Η δουλειά του, με έμφαση στον κονστρουβισμό, επηρέασε σε μεγάλο βαθμό το έργο πολλών συναδέλφων του στην συνέχεια. Μεταξύ των καινοτομιών του ήταν και η δημιουργία παραλληλόγραμμων αφισών στα διαφημιστικά ταμπλό των τραμ αντί των τετράγωνων που χρησιμοποιούντων ως τότε.
Μία από τις διαφημιστικές αφίσες της περιόδου εκείνης που βρίσκω ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι και εκείνη του Μikhail Bulanov για το λαχείο Avtodor. Σύμφωνα με το μήνυμά της, δίνοντας 50 καπίκια για ένα λαχείο είχες την πιθανότητα να αποκτήσεις ένας πολυτελές κάμπριο αυτοκίνητο.
Η εικόνα στην αφίσα είναι εύγλωττη: εξυπηρετεί την προπαγάνδα της ΝΕΠ με τον λακωνικό τρόπο του σύντομου μηνύματος. Ανάμεσα σε αυτά το κοντράστ της έκπληκτης και όχι χωρίς κάποια υποψία ζήλειας έκφρασης του αγρότη και το χαμόγελο της οδηγού.
Στα «συν» του πόστερ να πιστώσουμε και το ότι ο οδηγός του κάμπριο είναι γυναίκα καθώς η ΕΣΣΔ έδωσε έμφαση στον φεμινισμό.
Τα χρώματα είναι προσεγμένα και ομοιόμορφα κατανεμημένα: «επίσημα» σκούρα χρώματα στο όχημα και τους επιβάτες στα αριστερά της αφίσας, ζεστά χρώματα στην πουκαμίσα του αγρότη και τα δεμάτια στα αριστερά της και ένας ανοιχτός γαλανός ουρανός που εμπνέει αισιοδοξία, ενώ οι γραμμές που δίνουν την αίσθηση της ταχύτητας συμβαδίζουν και με το πνεύμα που θέλει να περάσει η ΝΕΠ.
Άλλο ένα ενδιαφέρον σημείο, η διαφορά του «χαιρετισμού» με τις παλάμες του ακορντεονίστα (θριαμβική) στο κάμπριο και του αγρότη (απορίας).
Τονισμένη με μεγάλο μέγεθος η τιμή του λαχείου σε καπίκια (50) και δεσπόζουν στην κορυφή λέξη Αυτοκίνητο» και στην βάση το λαχείο.
Η ΝΕΠ ήλθε να δώσει μια νέα πνοή που έδωσε ελπίδες στο κόσμο για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο.
Τα πολιτικά και καταναλωτικά ήθη άρχισαν να αλλάζουν και αυτό κατοπτρίσθηκε και στης διαφημιστικές αφίσες της εποχής.
Ένας από τους καλλιτέχνες που υπηρέτησαν τον κλάδο της διαφήμισης ήταν και ο Μikhail Bulanov η οποίος εργάστηκε στην Διαφημιστική Υπηρεσία της Δημοτικής Οικονομίας του Λένινγκραντ. Η δουλειά του, με έμφαση στον κονστρουβισμό, επηρέασε σε μεγάλο βαθμό το έργο πολλών συναδέλφων του στην συνέχεια. Μεταξύ των καινοτομιών του ήταν και η δημιουργία παραλληλόγραμμων αφισών στα διαφημιστικά ταμπλό των τραμ αντί των τετράγωνων που χρησιμοποιούντων ως τότε.
Μία από τις διαφημιστικές αφίσες της περιόδου εκείνης που βρίσκω ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι και εκείνη του Μikhail Bulanov για το λαχείο Avtodor. Σύμφωνα με το μήνυμά της, δίνοντας 50 καπίκια για ένα λαχείο είχες την πιθανότητα να αποκτήσεις ένας πολυτελές κάμπριο αυτοκίνητο.
Η εικόνα στην αφίσα είναι εύγλωττη: εξυπηρετεί την προπαγάνδα της ΝΕΠ με τον λακωνικό τρόπο του σύντομου μηνύματος. Ανάμεσα σε αυτά το κοντράστ της έκπληκτης και όχι χωρίς κάποια υποψία ζήλειας έκφρασης του αγρότη και το χαμόγελο της οδηγού.
Στα «συν» του πόστερ να πιστώσουμε και το ότι ο οδηγός του κάμπριο είναι γυναίκα καθώς η ΕΣΣΔ έδωσε έμφαση στον φεμινισμό.
Τα χρώματα είναι προσεγμένα και ομοιόμορφα κατανεμημένα: «επίσημα» σκούρα χρώματα στο όχημα και τους επιβάτες στα αριστερά της αφίσας, ζεστά χρώματα στην πουκαμίσα του αγρότη και τα δεμάτια στα αριστερά της και ένας ανοιχτός γαλανός ουρανός που εμπνέει αισιοδοξία, ενώ οι γραμμές που δίνουν την αίσθηση της ταχύτητας συμβαδίζουν και με το πνεύμα που θέλει να περάσει η ΝΕΠ.
Άλλο ένα ενδιαφέρον σημείο, η διαφορά του «χαιρετισμού» με τις παλάμες του ακορντεονίστα (θριαμβική) στο κάμπριο και του αγρότη (απορίας).
Τονισμένη με μεγάλο μέγεθος η τιμή του λαχείου σε καπίκια (50) και δεσπόζουν στην κορυφή λέξη Αυτοκίνητο» και στην βάση το λαχείο.
Κείμενο/φωτογραφία: Zalmoxis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου